Fönsterputs

Det började med en blick ut genom köksfönstret på den nytvättade altanen.

Hemskt vad smutsigt fönstret blivit. Stänk från tvättningen.

Man kanske skulle ta och putsa det lite.

De andra fönstren är förresten också ganska smutsiga.

Jag kan ju lika gärna ta båda fönstren i köket när jag är igång.

Och kanske utsidan på de andra fönstren också. Jag ska ju ändå gå ut.

Jag ska ju ändå ut, och jag ska ju ändå motionera.

Förresten så är det ju väldigt få fönster på det här huset.

Jag kan väl lika gärna putsa i en timme, och se hur långt jag hinner.

[En halvtimmes vanlig träning senare:]

Då sätter jag väl igång då. Jag börjar här i hallen.

[Putsa, putsa, putsa.]

Äh, jag håller på till jag är färdig, det är lika bra.

Så nu har jag nyputsade fönster i hela huset. Nyputsade VIKfönster. 10 1/2 fönster, en utelampa, två timmar. Enda gången det är fördelaktigt att ha få fönster: när man ska putsa dem.

Det där köksfönstret då? Jo, visst blev det putsat. Men till allra sist. Det gäller att prioritera, det viktigaste först. Eller…?

One thought on “Fönsterputs

Kommentera

