Att helga vilodagen

Följande är ett citat ur boken ”Utan återvändo” av Nevil Shute. Ni ska lägga märke till uttalandet från E. P. Prendergast, flygplanskonstruktör och tillika kalvinist:

”Sir David Moon sade: – Herr ordförande, med hänsyn till den ytterliga vikten av den här saken för vår del får jag kanske fråga om inte söndagsarbete kan bifallas?
E. P. Prendergast stack fram hakan och sade: – På inga villkor, det går jag inte med på. Om ni vill ha arbetet utfört på söndagarna får ni vända er någon annanstans. Det är oekonomiskt under alla förhållanden och det skadar familjelivet, vilket är grunden till detta lands storhet. Vi stirrade förbluffade på honom. – Gud kommer före Reindeerplanen, mina herrar, sade han. ”

Tänk, vilken frimodighet, att våga stå upp för sin tro på det sättet inför en grupp högt uppsatta inom flygplansvärlden. Jag gillar E. P. Prendergast. Trots att han är en fiktiv person. Inte för att jag håller med om allt i den kalvinistiska läran. Men för att det är coolt att våga helga vilodagen. Det är gott för oss. Varför skulle det inte vara det förresten? Det var ju Guds idé från början. Hans idéer är alltid bra.

En reaktion på ”Att helga vilodagen

Kommentera

