Virkandets dagar är numera förbi

Numera är det annat som gäller. Jag virkar fortfarande, men i betydligt mindre skala. Vad gör jag då egentligen om dagarna nuförtiden? Hur hade jag så mycket tid över att sitta med garn i hand förr? Vardagens mystik. Jag antar att jag nu rensar lite mer ogräs, lägger lite fler pussel, tränar lite mer och… SYR lite mer. Men bara lite mer, märk väl. Förmodligen går dessutom mitt bloggande upp med ca 1000% idag , jämfört med senaste halvåret.

När man har en blogg så ska man ju lägga upp sådana där piffiga DIY-inlägg, so here goes:

Mitt nya genialiska påhitt: Förkläde av gammal duk.
IMG_2864

1. Köp en någorlunda ren och fin, fyrkantig och lagom stor duk på loppis. Eller offra en av dina egna. Eller någon annans. Kolla bara att det inte är farmors mormor som har broderat den först.
2. Vik in tre av hörnen.
IMG_2849
3. Sy en söm några millimeter från kanten längs de fyra hörnens vikta sidor.
IMG_2852
4. Översta hörnet: Sy en söm några centimeter in från den vikta kanten så att en ränna bildas.
Övriga hörn: Sy en söm någon centimeter från den vikta kanten (men lite närmare kanten än för det
översta hörnet)
IMG_2855

IMG_2860
5. Klipp av överskottet av hörnen och sicksacka kanten.
IMG_2863
6. Trä med hjälp av en säkerhetsnål in bandet som ska hänga runt halsen i det översta hörnets ränna. Sy ihop bandets ändar.
IMG_2858
7. Sy fast band i sidorna på förklädet.
IMG_2866

Klart!

Banden kan man göra själv av en annan gammal duk, eller så kan man köpa färdiga band i en sybehörsaffär.

Vid samma tillfälle som jag uppfann detta snabbförkläde sydde jag även två ordentliga förkläden av en gammal gardin.
IMG_2867
Man orkar inte alltid vara ordentlig dock. Och nu har ni en perfekt ursäkt att köpa gamla dukar på loppis! (Istället för den där gamla slitna ”jag-kommer-SÄKERT-att-använda-den-här-till
-något”.)

2 reaktioner på ”Virkandets dagar är numera förbi

  1. Halloj – tur man bevakar här så man kan få sig något till livs till morgonkaffet. Och SY – det är betydligt roligare än att virka…

Kommentera

