Julefrid?

”Barna Hedenhös uppfinner julen” – sämsta julkalendern EVER!

Ganska roliga skådespelare och faktiskt ganska bra, på ett sätt. Om man bara kan bortse från det faktum att Jesus kanske har lite mer med julen att göra än ”barna Hedenhös”. Man får helt enkelt andas djupt, påminna sig om att julen firas just den 25 december för att det var datumet för en hednisk ljusfest. (Man tänkte väl ungefär: ”Aha – Jesus är världens ljus! Då firar vi hans födelse istället för nåt hedniskt trams.”).Och den hedniska ljusfesten hade ju kanske mer att göra med barna Hedenhös än Jesus. Och det var ju inte direkt knäck eller en gigantisk julgran som var de vise männens gåva till Konungarnas Kung som fötts i Betlehem.

Men i alla fall. Till och med i Greveholm nämns ju Jesus, om än mest i förbifarten. (”Ivar, vem sover i krubban?” ”Prinsessan….” [skratt] ”Jesus, om jag får be!”) Det skulle inte förvåna mig om Jesus också blev uppfunnen av barna Hedenhös enligt årets julkalender.

Nä, mindre julstress och julklappar och konsumtion och mer Jesus och verklig frid och frälsning till folket!

Nu ska det nämnas att det som gjorde mig upprörd nog att skriva det här (tyvärr) inte var att Jesus glömts bort av Sverige, utan att dagens avsnitt uppmanar pojkar till att stjäla för att få flickor att tycka om dem. Och avsnittet antyder också att flickor är helt okej med detta. DÅLIGT! Man får hoppas att Sten antingen hade lite nutidspengar som han lämnade i kassan efter att ha råkat bryta sig in i affären. Eller att Stella i senare avsnitt blir arg för att han stulit och får honom att lämna tillbaka ficklampan.

En liten självreflektion måste följa på detta. Har det plötsligt blivit viktigare för mig med moral än Jesus? Reagerar jag starkare på snatteri än på total avsaknad av Gud i människors liv? Tyvärr är det nog så många gånger. Kanske har jag blivit så van vid att möta människor som inte vet vem Jesus är, att jag har glömt bort hur otroligt sorgligt det är att så många inte känner honom som kan ge frid och frihet, och hur viktigt det är att dela med sig av den goda nyheten att han fötts till världen och dött för världen för att rädda världen och ge var och en som tror på honom rätt att bli Guds barn! Moral i alla ära  – visst är den viktigt och bra, men inte kan den föra någon enda människa till himlen. Det kan bara Jesus. Vi får bara öppna våra händer och ta emot det stora att han har gjort allt det vi borde men inte kunde i vårt ställe. Vi får ta emot honom vars födelse vi snart ska fira. Vi får ta emot honom som kan ge oss verklig julefrid.

(Och Gud vare tack – det finns förlåtelse för våra synder, även för mina snedvridna reaktioner på moral och Jesus. Det var ju trots allt för att vi är skröpliga människor med både fel och brister som Jesus behövde dö för våra synder. Det finns förlåtelse! Praise the Lord, Amen!)

(Och jag är bara lite arg på julkalendern, mest ville jag berätta om Jesus. Och det utan att förolämpa eller göra någon avogt inställd. Jag vet att det är svårt så här på internet, men jag hoppas att min avsikt kom fram på ett någorlunda vettigt sätt. Om någon känner sig upprörd så ber jag om förlåtelse om jag formulerat mig illa,och hoppas att Jesus får nå fram som han är, trots mina fel och brister. En god och fridfull jul till er alla!)

En reaktion på ”Julefrid?

Kommentera

