Vidrigt

Jag tog in två gamla tomburkar till ett julpyssel som jag tänkte testa imorgon. Det skramlade lite konstigt i den ena, men jag tänkte att det kanske var gammal läsk som frusit. (Ute i det frostfria stallet? Jag borde ha anat ugglor i mossen. Eller kanske småkryp i burken…) Jag tog in burkarna, ställde dem i vasken och fyllde dem med vatten för att senare kunna diska ur vad det nu var som skramlade. Sedan ställde jag mig och skalade potatis. Intet ont anande kastade jag en blick åt sidan och fick en smärre chock av äckel och förvåning.

Ur läskburkens öppning sticker huvudet på en jordlöpare upp. Den stora feta sorten. En läderlöpare. (Möjligen någon annan sort, jag tog mig inte tiden att bestämma den.) Åh, så vidrigt! Jag ryser fortfarande när jag tänker på det. Jag är inte i allmänhet överdrivet rädd för småkryp eller spindlar, men jag tycker att de kan vara lite obehagliga. Speciellt jordlöpare. Speciellt om den kryper fram ur en läskburk i min vask när jag helt lugnt står och skalar potatis. Kräk.

Jag grabbar tag i lite (eller snarare mycket) hushållspapper och tar tag i odjuret för att kasta ut det genom köksdörren. Då ser jag att kvar i burken finns en till. Det är bara att bita ihop. Ut åker båda två. Den andra är död. I burken finns en tredje. Svagt illamående. Skakar burken. EN TILL! Som jag inte får ut förrän jag sticker in en sked i burken och lirkar.

Usch! Fy! Tvi! Blä! Kväljning! Obehagligt. Nu släpper vi det. Andas djupt och lugnt. Kollar på julpysselidéer istället. Trevligare.

En reaktion på ”Vidrigt

  1. Usch det var inte trevligt…men de tyckte kanske om att komma in i värmen….

Kommentera

