Vita vinterland

Helt plötsligt känns det som om jag aldrig kört en bil på vintern.

Kanske beror det på att det aldrig förut varit snö på vintern. Eller på att jag inte varit medveten om hur farligt det  är förrän nu. Som om jag äntligen vaknat upp ur barndomens rosenröda skimmer.

Mer troligt är att det beror på min fantastiska förmåga att slippa köra bil när väglaget inte är hundra. Eller mer korrekt: min förmåga att slippa köra bil överhuvudtaget.

Trots den oerhörda faran med oplogade småvägar kan jag inte hjälpa att det är mysigt att köra fram på en vit väg genom en tunnel av vitkanderade granar och röda stugor. Det är som att köra runt i ett julkort. Ett ganska farligt julkort, men ändå.

Synd bara att rix F!-M! inte riktigt har fattat det där med julstämning….

 

Kommentera

