Veckans ord

I höstas kunde nog familjen D. lätt få uppfattningen att jag inte hade några andra intressen än att sticka raggsockar.

Jag stickade på tåget, när jag kollade på film, hos barnensfarmor och farfar, på bussen; närhelst och varhelst det passade.

Somliga av mina vänner skulle inte bli förvånade. Herr GI, mina kusiners kusin, sade en gång följande efter att ha fått syn på mig och mina stickor på ELU:s sommarmöte: ”Vissa saker förändras aldrig.”. Han har nog rätt, som vanligt.

Kulmen på denna garnmani (som grundade sig i julklappsstress) var en helg i Normandie, då jag stickade säkert minst en gigantisk herrsocka under en dag. Vi tillbringade denna dag hemma hos farmor och farfar D tillsammans med diverse andra relaterade personer. Monsieur D:s släkt var mycket imponerad.

Så fick jag då förklara att raggsockar inte bara är något varmt och praktiskt, utan även något roligt: perfekt ordvitsmaterial. Ordvitsen var inte ens ett internskämt längre; den manlige mottagaren av RAGG-sockarna jag stickade var ingen mindre än världens-bästa-före-detta-pojkvän CJ.

När samtalet senare fick vidare och kom till en punkt där en obligatorisk uppräkning av olika verb för att flörta/dejta på franska var nödvändig, uppfann finurliga onkel D. (Monsieur D:s bror) verbet ”chaussetter” (av franskans chaussette -socka).

Man skulle alltså kunna säga att jag är upphov till en fransk ordvits.

Jag är nöjd.

(Ni får ingen exempelmening, eftersom chaussetter inte är ett riktigt ord. Däremot kan ni få några andra, mer lämpliga ord att använda i en dylik situation: frequenter umgås med, frekventera, fliter flirta och courtiser uppvakta; kurtisera.)

7 reaktioner på ”Veckans ord

  1. Haha, det här är så bäst!
    Förresten 1: Det är ELUs vintermöte. ELMsyds sommarmöte.
    Förresten 2: Jag avslöjade för Fru S idag att du är förlovad! Det var nyheter för henne, hon blev lite chockad, haha. Hon hälsar (tror jag…) Hon och Markus kommer till Lund snart! 🙂
    Förresten 3: Jag har smartphone nu (wuhuu!). Det är Estenlunds gamla som dom SKÄNKT mig! Känns som att dom är mina föräldrar snart, typ… 🙂
    Stor kram!

    1. Mary,
      Jaså 1: Jag ber så hemskt mycket om ursäkt för detta fatala misstag. Till mitt försvar vill jag säga att namnen är för lika. (Citatet fortsätter: ”Du borde byta etikett på några av dem.”)
      Jaså 2: Det sprider sig tydligen inte så snabbt ändå… Trevligt att de kommer till Lund. Hälsa!!
      Jaså 3: Haha!
      Stor kram

      1. Jag tycker det är viktigt att alla får vara precis som de är. Jag älskar CJ ändå. Fast han skrev fel. Så storsint är jag. Trodde jag fostrat Elin klart…
        CJ – Jag ska försöka få henne att älska dig igen! Lyckas kanske.

Kommentera

