Postumt

Somliga kända personer får sina böcker eller brev publicerade postumt. Nu när tekniken gått framåt undrar man om kända personer i framtiden kommer få sina mail eller sms, i brist på brev och böcker, publicerade efter sin död.

När jag är känd och död skulle barnen i så fall  få läsa viberkonversationer i skolböckerna. De skulle till exempel kunna stöta på följande text, som handlar om Bamses julkalender och kvinnosyn, i sina antologier:

December 2011

Elin:

Elin: Undrar om folket på Bamse hade slut på fantasi när de kom till denna lucka…

CJ: Haha! Ganska intetsägande

Elin: Alla bra idéer (som att rita två polkagriskäppar i en vas/kruka) var liksom försvunna när de kom till lucka nr 6…

CJ: Precis! Det verkar inte bättre.

Elin: Jobbigt för dem. Tänk vilken press de måste ha känt. ”Om vi inte ritar något bra nu så kommer alla barn att hata oss.”

CJ: Man får ändå ge dem att de har ritat en lastbil!

Elin: För er pojkar kanske det duger bara det är ett häftigt (?) fordon. Men tänk lite på oss flickor som vill ha dockor eller glitter eller små prinsessor i rosa klänningar.

CJ: Elin! Det finns flickor som tycker om lastbilar också! Det är sådana som du som är väktare av patriarkatet och den traditionella könsmaktsordningen. Kvinnosynen i Iran ringde och ville ha tillbaka sin agenda.*

(Lätt språkligt reviderat)

*Iranier! Jag ber hemsk mycket om ursäkt för min fd pojkväns grova förolämpning av er kvinnosyn. Vad jag förstår menar han det som ett skämt, men det var väl att ta i att låta er kvinnosyn sjunka till samma nivå som min. Hur som helst hoppas jag att ni får tillfälle att samtala om detta på ett mer öppet forum än denna min blogg.

En reaktion på ”Postumt

Kommentera

