Vad ska jag bli när jag blir stor?

I mina stora kval över vad jag skulle bli när jag blir stor vände jag min till studentum.se. Ett yrkesquiz kan ju inte ha fel, eller hur? Och mycket riktigt:

 

Sjukt att testet till och med kan lista ut vad man har för namn. Skönt att bli sig själv.

Frågan är dock om man kan lita på ett test med frågor som :

Intresserar histora, religion, samhällsfrågor och politik dig? Gillar du att läsa, gå på teater och museeum etc? Är du serviceminded, stresstålig och vill arbeta med människor?

Historia – ja, religion -ja, samhällsfrågor – nja, politik – nej.

Läsa – ja, teater – ja, museeum – mja (vad är det ens för något?), etc – ??

Service minded – ja, stresstålig – NEJ, vill arbeta med människor – ja, varför inte.

Hallå?!? Hur kan man göra ett test med flera frågor i samma fråga men bara två svarsalternativ? Och ”etc” – vad menar de med det om så skilda ämnen som ”läsa”, ”teater” och ”museum” (dessutom felstavat) är det som räknats upp tidigare?

Njä, det känns inte som att studentum.se blir min yrkesvägledare i framtiden.

En reaktion på ”Vad ska jag bli när jag blir stor?

  1. Bra test, måste testa vad jag vill bli när jag blir stor. Funkar bra, jag får höga noteringar på nästan allt – yes! Utom på ”naturnära Nora” – hm, gift med en biolog, gillar jag inte natur…Och så då ”kommunikativa Kalle”; kommunikation är ju mitt jobb, gillar jag inte det? Det trodde jag. Och värst av allt, på ”tekniske Teo” har jag nästan full pott – och så får jag inte in bilden i kommentaren. Men annars var det ett mycket tillförlitligt test!
    Och sidan är så seg, så seg – det är alla Elins bloggläsare som är inne och blockerar!

Kommentera

