Min regnmätare

Förra natten regnade det inte. I alla fall inte mycket. Det vet jag för att jag numera har min egen lilla regnmätare. Inomhus.

Den består av en gammal syltburk, min regnmätare. Jag har inte markerat någon millimeterskala på den, så jag vet inte exakt hur mycket det har regnat. Men om det har regnat mycket så vet jag att det har gjort det.

Jag fick ställa sängen på ett annat håll för att få plats med den, min regnmätare. Det skulle bli så opraktiskt att ha den stående I sängen nämligen. Jag skulle ju kunna sparka till den i sömnen. 

Världens bästa pojkvän föreslog att jag skulle låta bli att flytta sängen och sova i regnställ istället. Eller i groddräkt. Jag tror inte att jag lyckades få fram budskapet att dropparna bara kom var trettionde sekund. Dessutom har jag ingen groddräkt.

När jag ska åker hem över jul kommer jag inte att kunna tömma den, min regnmätare. Därför kommer jag att byta ut den mot en större. En som består av en gryta. Och så kommer jag att lägga en handduk under. På så sätt kommer jag att veta om det har regnat mycket eller lite under tiden jag spenderar hemma i Sverige. Tack vare min egen lilla regnmätare!

En reaktion på ”Min regnmätare

  1. som van husägare blir man lite orolig…men det är kanske så dom gör utrikes…

Kommentera

