Tacoröra à la jeune fille au pair

När jag bodde i Göteborg var jag, som alltid slaviskt följde ett recept, mycket imponerad av min kombo Marys mycket experimentella matlagning. Medan jag och Idamaria för det mesta lagade vanlig mat som man i de flesta fallen kunde hitta i någon slags receptsamling, hände det alltsomoftast att Mary slängde ner det hon kunde hitta i skåpen i en gryta för att laga till något lite snabbt. För det mesta (utom i fallet med änglamarkskorven) var hennes maträtter delikata. För att inte tala om uppfinningsrika! Sådan ville jag också bli när jag blev stor.

Häromdagen kom jag på hemligheten. Hon har varit au pair i Frankrike. Det måste vara därför.

För vad gör man när man bara har en liten bit paprika, en halv påse tacokrydda, en öppnad kikärtsburk, fyra torra tortillas, några misstänkt mjuka morötter samt ett par överblivna, gigantiska champignoner i kylen? Om man dessutom ska åka bort till helgen och inte vill komma hem till en möglig kyl?

Jo, man skalar och skivar och mixar och rör. Slänger i lite vitlök och crème fraîche, mosar lite, måttar lite på en höft, låter det hela puttra lite och voilà:

En ny, snabb och god maträtt har sett dagens ljus. I’m impressed.

2 reaktioner på ”Tacoröra à la jeune fille au pair

  1. AAAAAWWW! Jag dör lite inombords, så gulligt är det. Tror iofs att du förskönar lite – det blev oftast ätligt, men ganska sällan ”delikat”. Fast jag är ändå glad att du skrev det! Du är så gullig. Jag tänkte ju alltid ”jag borde nog följa ett recept nästa gång så jag VET att det blir gott” – men sen blev det ändå alltid som det blev.

    Nåväl. Till skillnad från mor din tror jag på creme fraichen som nyckel-ingrediens. Det är faktiskt inte för inte som de säger i reklamen: ”Meh! Har vi ingen creme fraiche hemma? Hur ska vi då kunna laga nå gott?!” Tacokrydda är ju också bra grejer. För att inte tala om DINA SKILLS! My oh my, det måste ha smakat gott!

Kommentera

