När tunnelbanelektyren får en att göra stora ögon

Jag har precis läst ut Curves-boken som jag och Mary köpte på loppis i Majorna i våras. Hon betalade och jag tog hand om den. Fair deal. Som det alltid ska vara i ett äktenskap – mannen betalar och kvinnan får -eller?

Hur som helst. De senaste veckorna har jag alltså lärt mig hur Curves Fitness & Weight Management Plan fungerar. Jag är övertygad. Det går ut på att gå ner i vikt och sen hålla sin målvikt utan att behöva leva på sallad och vatten resten av livet. Jag gillar konceptet. Det verkar sunt. Synd bara att jag inte behöver gå ner i vikt.

Man kan i ovan nämnda bok även läsa följande:

”The apostle Paul wrote about his frustration at knowing what he should do and being unable to do it. I’m sure many of you can identify his battle when it comes to diet and exercise. It’s easy to forget that we have two forces driving our lives. We have the instinctual animalistic side that is driven to conserve energy and to avoid starvation and famine. This internal drive influences us to stay on the couch and eat chips while we watch TV. The other side is a beatiful person created in the image of a loving God, who has given us the gift of self-awareness and free will.

Free will is a gift, yet there is a great responsability that comes with this gift. The responsability is to recongnize those behaviors that are harmful to our lives and to replace them with good choises.”

Curves Fitness & Weight Management Plan by Gary Hevin, p  27

Jag är inte helt säker på att jag håller med på alla punkter i Gary Hevins teologi. Jag är inte helt övertygad om att Paulus främsta bekymmer var övervikt och jag är inte helt säker på att vår animalistiska överlevnadssida är helt och hållet en konsekvens av syndafallet. MEN faktum kvarstår att den här killen nämner Gud som något helt självklart i sin bok om vikt och hälsa. Och inte bara ”gud” i allmänhet som något självklart, utan GUD, the real guy, som något självklart!

Varför känns det som att den här boken skulle ha gett upphov till ramaskri om den kommit ut i Sverige?

En reaktion på ”När tunnelbanelektyren får en att göra stora ögon

  1. Mannen betalar och kvinnan konsumerar – så vill jag ha det i mitt nästa äktenskap. Och då ska JAG vara kvinnan. Låt mig vara kvinna! Eller nåt…

    (Kul det där med curves-boken. Visste väl (?) att det var ett bra köp!)

Kommentera

