Vad jag gör när jag inte bloggar, kapitel 3: Au cinéma

I fredags var jag på bio med min au pair kompis JF. Min andra franska film på bio. Mitt i natten (dvs kl 22) började den.Eftersom biljetten kostade endast 4,20 euro delade jag även mitt livs första biopopcorn denna afton.  Exotiskt.

Jag har alltid haft fördomar mot franska filmer. Jag förutsätter att de ska vara lite konstiga. Detta kan vara något som jag har med mig sedan min uppväxt.

Filmen vi såg i fredags, Intouchables, uppfyllde inte dessa fördomar. Den överträffade mina förväntningar (som ändå var rätt höga med tanke på de lovord som barnen gett filmen), Jag förstår hur JF kunde offra sig och se den en gång till. Den var bra. Riktigt bra. Efter som de talade rena rama franskan förstod jag inte riktigt allt. Men det var bara att hänga på när resten av biosalongen skrattade, så kände man sig inte dum. (Utom när man sen inte kunde förklara varför man skrattat.)

Varför var då filmen så bra?

Jo, den uppfyllde alla familjen Nilsson i Snärshults krav (eller, tja, undertecknads (1-3) och undertecknads mammas (5-6) krav  i alla fall):

1. Den var inte för vulgär. (Kan bero på att jag inte förstod det vulgära.)

2. Det innehöll inte för mycket svordomar. (Kanske mest av den anledningen att mitt franska svordomsordförråd av förklarliga anledningar är ytterst begränsat)

3. Den handlade inte bara om våld.

4. Den var rolig. Skratt-rolig (notera att jag stavar ordet som om min blogg vore en Bamsetidning.)

5. En av huvudpersonerna var handikappad.

6. Fem ord: Based on a true story.

4 reaktioner på ”Vad jag gör när jag inte bloggar, kapitel 3: Au cinéma

  1. GRATTIS Elin på födelsedagen!!!!

    Önskar Dig en bra dag, som snart är slut:)

    Och ett gott nytt levnadsår! Herren med Dig i allt!

    Gunnel

Kommentera

