Veckans ord

Jag har alltid inbillat mig att jag har ett ganska hyfsat franskt uttal. Det har jag nog också, men ibland är det inte riktigt så bra som jag tänker mig att det är.

När jag ska säga ordet trente [tRãt], som betyder trettio, uppfattar fransmännen tydligen det som trois [tRwa], dvs tre. Detta har inträffat flera gånger. Man tycker ju att man borde ha lärt sig en sådan enkel sak i skolan, men icke sa nicke.

Nu tänker ni kanske att det inte är så farligt, att jag bara måste tala ur skägget och verkligen uttala det avslutande t:et i trente ordentligt. Kanske har ni rätt. Men har ni begrundat vidden av de missförstånd som kan uppstå i och med detta enkla lilla uttalsproblem?

Till exempel så skulle det kunna hända att din värdmamma reagerar väldigt underligt när du berättar att du tränar i 30 minuter åt gången på ett gym som ligger 20 minuter hemifrån. Det kan till och med hända att din värdmamma tycker att du är lite konstig. Okej, tänker du, konstigt är det väl ändå inte, ända tills du några dagar senare inser att anledningen till att hon tycker det är konstigt är att när du säger trettio så låter det som tre… Tänk vad pinsamt det skulle vara om det skulle inträffa!

J’ai trente ans et j’ai trois enfants. 

En reaktion på ”Veckans ord

Kommentera

