Tjej- och killfärger

När vi i onsdags var på väg till tennisen, Mademoiselle P i rosa träningskläder och Monsieur E i sina blåa dito, slog det mig plötsligt: Jag ska alltid klä mina flickor i rosa och mina pojkar i blått!

Tänk så praktiskt. Man bestämmer helt enkelt att rosa betyder tjej och blå betyder kille. Det blir som ett slags kodsystem! Eftersom det nuförtiden inte finns några skillnader mellan män och kvinnor (alla måste ju vara likadana i ett jämställt samhälle, eller hur?) så måste vi ju ha något slags system. Jättepraktiskt! Supersmart! Jag är ett geni!

Eller, vänta lite här nu… Poängen med ordet likadan är ju att man inte kan se skillnad för att det inte finns någon skillnad och inte ska finnas någon skillnad. Det tänkte jag ju inte på. Så dumt av mig!

3 reaktioner på ”Tjej- och killfärger

  1. Jag visste det, det skulle gå illa! Jag klädde dig länge i ljusblått ( snål som jag är så tänkte jag på att jag skulle ha en son sen och rosa på honom, nja, bättre med blått på dig) Alla som böjde sig över vagnen sa ”vad heter han?” och mormor grät och köpte rosa overaller ”ska hon inte få ha något redigt alls?”. Nu kommer resultatet, du vet bara på onsdagar, på väg till tennisen, i kodade overaller, vem av barnen som är flickan och vem som är pojken. Förlåt, jag trodde inte det skulle gå SÅ illa!

  2. Haha! Synkade träningsoveraller, det trodde jag dog ut nån gång tidigt på 90-talet! Men det är klart, att SVerige ligger före Frankrike (med flera) i modet, det har vi ju konstaterat ett antal gånger redan.
    Och så en STOR like på din mammas kommentar! Hahaha.

    1. Jag skulle vilja vara lite försiktig med att kalla det ”synkade träningsoveraller”. Det var väl mer så att tjejen råkade ha rosa kofta (och byxor) och killen råkade ha en blå kofta.

Kommentera

