Tack pizzasalladland!

Tack vare Anders och Måns vet jag sedan länge att pizzasallad är något relativt svenskt.

Det är inte franskt i alla fall! Det finns nämligen ingen vitvinsvinäger i affären nedanför mitt hyreshus. Vinägrar i långa rader finns det, vinäger på cider, vinäger på alkohol (vad nu det är…), rödvinsvinäger, vinägrett, men ingen vitvinsvinäger.

Jag fick snällt gå upp till min redan färdighackade vitkål och redan påbörjade vinägrett och fundera på vad jag skulle göra. I min nöd smsade jag mamma. Hon svarade inte. Efter att ha testat med rödvinsvinäger bestämde jag mig för att gå och köpa äppelcidervinäger i brist på bättre. Så jag sprang ner till affären igen. När jag kom tillbaka upp fick jag svar från mamma. Rödvinsvinäger hade funkat. Typiskt.

Mer än en timme efter att jag påbörjat den stod alltså pizzasalladen i kylen. Hur lyckas jag göra av med så mycket tid när jag lagar mat? Nästa gång beställer jag pizzasalladen direkt från pizzasalladland istället.

En reaktion på ”Tack pizzasalladland!

Kommentera

