Jag är släkt med henne som har gjort den här!

Har du gårdsförsäljning, kära kusin, då kommer jag! Jag ska lätt ha en sån här till mina mjölkpaket som ska till återvinning! 10 baguetter av 10. Om jag var Skånemejeriers jury skulle ni få två årsförbrukningar av mjölk, minst!

(Språkpolisen anropar nödhjälp: Ska det vara hon eller henne i rubriken? Blev plötsligt osäker, och min språkkänsla är i detta fall något förvirrad.)


12 reaktioner på ”Jag är släkt med henne som har gjort den här!

  1. Cool 🙂
    Hm blev osäkert på de där med hon och henne, tror jag börjar bli skadad av att många säger hon istället för henne så nu blir man bara förvirrad och vet inte själv -__-
    Tror det ska vara henne? Eller så formulerar du bara om rubriken så du är säker. 😀

    1. Jag hade precis samma känsla själv! Helt förvirrad om vad det skulle vara.
      Jag tänkte också henne först. Jag ska nog ändra tillbaka till det.
      Äh, man måste våga leva ”on the edge”, så jag tror jag låter bli att omformulera 🙂

  2. Jag har gått på magkänsla i hela mitt liv och tycker själv att jag är lysande på svenska språket – det ska såklart vara hon!

  3. Vem är bästa mostern?? Inte syster med mig? Morfar Lars och faster Ingrid fnyste — det ska vara henne!

  4. Jo, och jag har precis uppmuntrat henne att kommentera, förstör nu inte mamma.
    Men ojojoj, då får vi nog lägga oss allihop när allt kommer omkring.
    En fråga bara: Vem är faster Ingrid om du kallar Lars för morfar?

    1. Faster Ingrid är min faster, alltså inte din faster Ingrid, inte heller din farmor Ingrid för att inte tala om min moster Ingrid.

      1. Jag förstod det, men tyckte att det var lite lustigt att det var ”morfar” och inte ”far/pappa/fader” Lars, om du kallar Ingrid faster i samma mening. På tal om att märka ord och sånt.

  5. Kör den regeln där du byter ut med ”mig” och/eller ”jag”, så ser du vad det ska vara 🙂

    1. True story. Jag testade med de och dem och kom fram till att det skulle vara dem (alltså henne). Men sen blev jag osäker i alla fall…

  6. jag är skånsk, så jag säger hon till allt! vilken fantastisk väska, om jag hade varit skånemejerier hade jag lätt låtit henne vinna!

  7. Jag säger inte hon till allt – borde jag betvivla min landskapliga identitet…?

    ”Landskapliga”, vad är det för ord?!

    Nåja. Snygg kasse!

Lämna en kommentar