Veckans ord

Jag börjar förstå meningen med att plugga glosor. I skolan såg jag inte riktigt poängen med att lära mig ord som biljettlucka och ärr på franska. De kändes inte så användbara. Nu är jag av annan åsikt. Till alla er som kämpar med era franska glosor: Hang in there! Den dag ni flyttar till Frankrike kommer ni att inse nyttan av gloskunskap.

Men varför lär man sig inte fler nyttiga ord? Orden för olika verktyg till exempel? Eller ord som hålslag, häftapparat, mobilladdare och hörlurar?

Igår lärde jag mig i alla fall ett nytt ord: patafix. För omväxlingens skull ska ni denna vecka få gissa vad det betyder. Inga hjälpmedel tillåtna, jag vill ha gissningar. Den som kommer närmast vinner en kanelbulle.

J’ai accoché mon tableau d’affichage avec du patafix, et je ne sais pas s’il va bien tenir au mur. 

 

 

14 reaktioner på ”Veckans ord

  1. Jaaa, jag vet!! patafix=häftmassa aka. kludd. Kanelbullen är MIN!! Spara den till april-maj, då kommer jag och hälsar på. Bestämde jag just. Bisous!

      1. ah, nej det gjorde jag inte tyvärr. men jag tycker i vilket fall att vi borde äta många kanelbullar tillsammans! 🙂

      2. Så mycket bättre, då listade du ju ut det själv! Det tycker jag också. Jag har köpt en massa pärlsocker, så om du kommer hit finns det goda utsikter:)

  2. Precis det skulle jag också skriva, men jag var smart och använde en livlina först och frågade Axel:
    – Axel ”patafix”?
    – Det var enkelt, det hörs ju.
    – OK?? Vad betyder det då?
    – BH.
    -???
    – Pata-fix!!

    1. Inga hjälpmedel tillåtna var det ju! Han är smart. Han borde flytta till Göteborg, med den humorn. Eller bli pappa.

Kommentera

