Franska matvanor/ Min helg som gourmande

Jag har spenderat helgen i familjens hus i Normandie.

Menu du jour, samedi: 

Déjeuner

Apéritif: Rädisor och gourmandkorv

Entrée: Räkor från regionen

Plat principal: Kyckling med haricots verts

Ostbricka och sallad

Dessert: Normandsk äppelkaka

Café (svart)

Dîner

Apéritif: Naturchips (och för mig ett glas apelsinjuice)

Entrée: Melon

Plat principal: Hummer med purjolök och smörsås

Du fromage et de la salade

Dessert: Färskt fikon och chokladpraliner

Menu du jour, dimanche: 

Déjeuner (au resto)

Moules frites (Musslor med pommes frites)

Café (noir)

(Som äkta fransyska åt jag naturligtvis bröd till varje måltid)

Ni vet den där känslan man får när man verkligen har ätit för mycket? När man inte ens vill tänka på mat? Well, let’s just say I didn’t sleep very well the night between Sunday and Monday… Men gott var det!

2 reaktioner på ”Franska matvanor/ Min helg som gourmande

  1. Jag byter gärna med dig – vad är ett litet/stort magont jämfört med den menyn? Man kan inte få allt här i livet – välj det bästaste! Avundsjukan flödar!
    MEN Samedi, dimanche, sunday, monday – varför sov du dåligt söndag-måndag? Inte lördag?

Kommentera

