Elin får dåligt samvete

Idag har jag stått en kvart (minst) i provrumskön på H&M. Sen provande jag, dissade och gick tillbaka till Mango och köpte jeansen som jag provat där på två minuter innan jag gick till H&M.

Jag vet att det går åt sjukt mycket vatten för att göra ett par jeans. Och det är egentligen emot mina principer att köpa nya saker när jag har gamla som är funktionella (även om de inte är riktigt hela…) Men jag insåg att av de fem byxor (som man kan ha på vintern) som jag har med mig är det bara ett par som är ordentliga. Två par är lagade och lagade och lagade, ett par håller på att gå sönder och det fjärde paret passar inte riktigt, för det är köpt på second hand… När då det ena av de båda lagade paren jeans gick sönder på ett nytt ställe i helgen, kände jag: J’en ai marre! Jag orkar inte laga mina byxor hela tiden. Jag köper ett par nya, så att jag kan visa mig i civiliserade sammanhang.

Och så gjorde jag det.

(Vad skulle jag göra egentligen? Jo, gå till Curves och fråga vad det kostar att träna, samt se om jag kunde hitta en snygg låda/burk… Elin, mästerplaneraren.)

7 reaktioner på ”Elin får dåligt samvete

  1. man måste få unna sig nya jeans sisådär vart tredje år! och om man inte köper sådana som är slitna redan från början så gör man ju faktiskt en bra investering, för de håller ett bra tag längre än en massa andra byxor.

    1. Nejdå, så är det ABSOLUT inte! Vad får dig att tro det…?

      Okejdå, det var väl lite så ja. Men vill ju inte bli slagen av sin man, liksom… (MaryG går ju även under namnet ”Mannen i mitt liv”)
      Men inte bara därför Också för att det faktiskt är dåligt för miljön och för alla de människor vars vatten man använder vid tillverkningen… Dessutom, grejen med att jag inte kan slänga saker förrän de för länge sedan passerat stadiet ”pinsamt söndrig” hade jag med mig innan jag träffade Mary. Så jag hade faktiskt lite dåligt samvete på riktigt. Lite.

  2. Haha, stackare! Du behöver inte vara orolig över min dom. Du är väl inte den som går och köper en massa onödiga kläder?! Och – om det nu behövde förtydligas – du är ju faktiskt fri att göra dina egna val gällande din garderob…:)
    Puss

    1. Haha, tack, jag känner mig genast lättad 🙂 (Men egentligen behövde det inte förtydligas. Man kan väl säga så här att jag fick lite dåligt samvete för själva sakens skull, men att det är du som har lärt mig att tänka mer i de banorna (alltså att det är du som har uppmärksammat jeanstillvekningsproblemet). Det är nog sanningen närmare än att jag fruktade din vrede…)

Kommentera

