Veckans ord

För att ni, kära läsare, ska lära er lite franska, har jag beslutat att lancera ”Veckans ord” här på bloggen. Det går ut på följande: Varje vecka (med viss reservation för ändringar) väljer jag ett franskt ord, översätter det och berättar något roligt (eller mindre roligt) om det. För att få det hela pedagogiskt, kommer jag avsluta med att bilda en mening med ordet, en mening som ni själva får ta reda på vad den betyder. Compris?

Donc, voici…

…veckans ord: yaourt – yoghurt

Man skulle kunna tro att det är lätt för en skåning att uttala ett ord med dylik vokalsättning, men icke sa nicke. Je n’y arrive pas, så att säga. Jag säger fel nästan varje gång! Barnen bara skrattar, och det värsta är att jag inte riktigt hör vad det är jag uttalar fel. Jag tror att jag har listat ut det, men jag är inte helt säker… Mina efterforskningar fortsätter.

En mangeant du yaourt avec de la confiture à myrtilles, je cours dans la rue pour attraper un papillon.

7 reaktioner på ”Veckans ord

  1. Enkelt: En affärsidé med yoghurt är att spetsa den med avec och lite grön myrtensaft, dansa runt med lite grann och efter intaget flyger man som en fjäril.

    1. Det var en påhittad fras, kära du. Någon har lärt mig det ja, troligen pappa, men man kan ju inte vara säker, med tanke på att han brukar spetsa fjärilar på nål, you know. Efter att de är döda alltså.
      (En till? Har du inte sett att jag kommenterar hejvilt på Marys klokskap?)

  2. Finns det inte en hemsida där man kan lyssna på franska ord? För att trösta dig lite tyckte mamma också att det var ett knepigt ord att uttala när hon aupairade i Frankrike. Eller var det tvärtom…

    1. Jo, det finns det säkert! Annars är barnen mycket villiga att upprepa hur det ska låta. Problemet är att jag inte hör vad det är som är fe, och då hjälper det inte att lyssna:)

Kommentera

