Konsten att kontrollera andras barn

Varje år, när hösten precis har börjat, äger en marknad rum i byn Markaryd i södra Småland. Alla syskonen och barnbarnen Henningsson/Nilsson/Göransson samlas hos morfarfar och farmormor på Åsgatan, för att tillsammans ta sig an de många försäljarna en kilometer längre bort. Man samlas år efter år, strosar bland stånden, köper lotter av kristdemokraterna, äter köttfärssås till lunch och visar varandra sina inköp. Detta är ett stort evenemang, ja, kanske det allra viktigaste under året, för släkten Henningsson.

Jag missade det. Jag missade det för att jag flyttat till Paris. And I tell you what: Paris, c’est nul, jämfört med Markaryds marknad.

Som tröst har jag fått ett kort där var och en av släktingarna skrivit sin lilla hälsning. /Tack, släkten!) Alla hälsningar uppmuntrade mig! Det var särskilt en som fångade min uppmärksamhet: ”Hejhej! Kom inte hem med en fransos!”

Jag undrar nu följande: Har min kusin kommit på detta själv, eller har min kära moder varit i farten?

Kusinen har i alla fall fått konkurrens. När jag läste hälsningen för Mlle P, proklamerade hon genast att hon tyckte att jag skulle ta med mig en fransman hem. Så det blir ni allt två om! (Min åsikt i frågan låter jag vara osagd i detta offentliga rum. Man vet ju aldrig, man kan få äta upp sina ord…)

7 reaktioner på ”Konsten att kontrollera andras barn

  1. Din kära moder kan inte minnas att hon någonsin försökt påverka dig, speciellt inte i detta ämne! Det får stå för din kusin, helt och hållet!

  2. Jag vill minnas att det antingen var min mamma…eller din egna mamma som sa det först i alla fall!
    Jag är inte så säker på att lillsyrran kom på det själv…(X

  3. När jag läste rubriken trodde jag ju att du skulle avslöja nån intressant au pair-erfarenhet! Lite besviken här nu… Nåja. Det där med mödrar är också intressant!

    Du kan ju trösta din mamma med att Paris faktiskt inte är SÅ långt bort. Franska landsbygden är ju värre…

    Pussar
    /Mannen

  4. Haha, jag var på Markaryd marknad i år! Otippat, men sant. Det var inte så fabulöst som det känns att du försöker få det att vara…

Kommentera

