Saker och ting tenderar att eskalera

Det började med att jag var stressad därför att jag inte hunnit göra allt jag planerat att hinna i sommar. (Låter det bekant, Elin?) Min mor erbjöd sig att hjälpa mig. Hon fick en hög med plagg som skulle repareras eller sys om. När hon som bäst höll på att trä i gummiband i mina haremsbyxor började hon intressera sig för deras konstruktion. Snart hade hon räknat ut att den var simpel och att det enkelt skulle gå att sy ett par likadana. Jag nappade genast på idén och bestämde mig för att köpa tyg i Göteborg, eftersom en resa dit ändå låg för dörren.

Sagt och gjort. Jag köpte tyg på Myrorna i Göteborg, det lämpligaste jag kunde hitta, och det slank visst med ett annat tyg också. När jag ändå var i farten shoppade jag loss på Hajoms loppis och kom så hem med inte ett utan fyra tyger.

Väl hemma i Skåneland gjorde jag verklighet av en sedan länge tänkt sydag hos mormor. Den enda dagen ökade till en och en halv och slutligen till två dagar. Projekt Laga-mina-kläder hade nu gått från att laga gamla kläder till haremsbyxor till betydligt större skala. En och en halv arbetsdag à 14 timmar, en orolig natt och mycket kaffe senare blev resultatet:

Ett stycke linne utan axelband, en halvfärdig tröja, nyförvärvade kunskaper om smock, att jag numera har nästan bara hela kläder, tack till Gud att tyget räckte och en klänning à la modifierat 80-tal med matchande hårband.

Och just det ja, ett par haremsbyxor…

För att säga det med ett filmcitat: ”Du vet den där lilla rösten som säger till folk när de ska sluta i tid? Det har du ingen!”

Men kul var det!

5 reaktioner på ”Saker och ting tenderar att eskalera

  1. Ledsen att det blir min första kommentar, innan jag ens läst något. Men särskrivning på tillbaka…Ia
    PS Nu ska jag läsa med intresse!

    1. Att de är bekväma och snygga. Fast det är klart, jag går ju egentligen lite in i en manlig roll här (och lite fel religion). Jag borde kanske hålla mig på min plats. Och få lite dåligt samvete nu.
      Eller så kan man ställa en motfråga: Vad tycker vi om midsommarstänger?

  2. Haha! Det är så man blir egenföretagare (och utbränd)! Du kommer att gå hur långt som helst. För att tala med min föreläsare: ”Ångesten är vår starkaste drivkraft.” Mera ångest åt folket!

Kommentera

